image
image

Toastmaster
Tips og råd for deg som skal være toastmaster

toastmaster Toastmaster, også kalt visevert, er en person som har ansvaret for å koordinere taler og innslag i festlige anledning som bryllup og bursdagsfeiringer. Toastmasteren stiller ofte også med egne innslag, gjerne humoristiske anekdoter eller sitater og ordtak.

En toastmaster kan være en innleid profesjonell, men er også ofte en venn eller bekjent av dem det gjelder.

Toastmaster skal ha oversikten

Hvis det er et enkelt selskap med kun en enkel velkomsttale og en takk for maten tale så behøves det ikke en toastmaster. Men hvis det holdes et bryllup hvor det skal holdes mange bryllupstaler så må man ha en toastmaster som kan hjelpe til så selskapet går etter en kjøreplan.
NB: En toastmaster sine plikter er ikke bare å holde orden på sanger og taler.

Å bli utpekt som toastmaster skal være en ære og må være ønskelig fra toastmasteren sin side. Dette er en stor oppgave som krever gode forberedelser.

En toastmaster bør absolutt vurdere en ny og original variant - introduksjon av neste taler ved hjelp av limericker. Limericker kan med stort hell benyttes til dette, både til introduksjon og rett og slett slagkraftig krydder til talen din.
Les mer om limericker

Hvem bør være en toastmaster

En toastmaster er en utadvendt person som har mye humor. Kan ta ting på sparket og vet hvordan en fest holdes i god stemning. En toastmaster er en som ikke blir overstadig beruset og som har kontroll på selskapet hele kvelden.

Oppgavene til en toastmaster:

  • Holde orden på kjøreplanen ved bordet
  • Informere om praktiske opplysninger
  • Avtale med personalet og "musikere" når talene skal holdes eller sanger synges
  • Introdusere taler og sanger og personen som skal holde den, eller har laget den
  • Lede eventuelle selskapsleker
  • Passe på at stemningen holdes oppe

Kjøreplan og praktiske opplysninger er at man skal være forberedt og ha innhentet opplysninger i forkant av anledningen. Gjerne snakke med involverte som skal holde taler eller presentere sanger i forkant. Introdusere seg selv så alle vet hvem som er toastmaster. Gi tips og råd for lengde på taler, når de skal holdes og hvordan de introduseres. Finn også ut litt om personen så en presentasjon av personen kan gjøres på en flott og humoristisk måte.

Praktiske opplysninger er at man informerer om rømningsveier, hvor toaletter er, røykepauser og hvordan selskpet vil forløpe.
Hvis det er uanmeldte taler som ønskes å holdes må det gis beskjed til toastmaster.

Menyen skal også introduseres - evt gjøres dette av den som takker for maten..

Hvordan håndtere lange taler

En tale bør være på 3-4 minutter. Dette bør nevnes til talerne i forkant. Det skjer veldig ofte at de er lengre enn dette og det er du som toastmaster å vurdere om du bør antyde i forhold til taleren at den bør avsluttes. Det kan gjøres diskret ved å titte på klokken. Det er ytterst sjeldent at man avbryter en taler, men du som toastmaster er den som har muligheten.

image